Monday, February 23, 2009

IMPIAN IBU

Bagi ibuku, derita dan susah payah mengasuh dan mendidik anak-anaknya adalah satu ibadah. Ibuku menganggap penderitaan itu bukan suatu yang membebankan dirinya bahkan itulah jalan untuk membina mahligai di syurga kelak. Ibuku tidak punya harta untuk diwasiatkan dan ibuku juga tidak mempunyai wang ringgit untuk dilaburkan bagi menjamin masa depan anak-anaknya. Tapi hasrat dan impian ibuku pada anak-anaknya akan menjadi mujahid-mujahid yang dapat menyambung perjuangan para Rasul dan para sahabat.

Ibuku tidak menjanjikan kepada anak-anaknya dengan nama dan pangkat, ibku tidak dapat menjanjikan kepada anak-anaknya dengan kekayaaan hidup dan ibu tidak dapat menjanjikan kepada anak-anaknya dengan wang ringgit , tetapi yang boleh ibuku lakukan ialah mendidik anak-anaknya seperti bintang-bintang di langit yang hidup matinya sebagai syuhada.

Terukir dalam fikiran ibuku tatkala lahir anaknya seorang putera, akan dididik menjadi seorang yang alim. Bila anaknya dewasa kelak, keperibadiannya seperti Hujatul Islam Imam Ghazali. Ilmunya luas seperti lautan yang tidak bertepi. Kehebatanya bagaikan air sungai yang mengalir yang dapat memberi manfaat kepada manusia zaman berzaman. Membawa resmi padi dalam hidupnya,makin berisi makin tunduk. Sifat twaduk yang dimiliki menjadikan dunia tunduk kepadanya.

Sekiranyan ibuku dikurnaikan seorang puteri, ibuku berharap agar dia sanggup hidup hanya untuk Allah. Ibuku juga berharap agar puterinya menjadikan lidahnya sentiasa basah dengan menyebut nama Tuhannya. Dahinya sentiasa sujud, tanda dialah hamba yang serba daif dan mengharapkan keampunan dari Allah. Air matanya menitis di tengah malam sunyi. Hatinya cekal menghadapi sebarang rintangan dan di kala itu kuat bergantung kepada Allah. Walaupun berat beban yang di pikul tetapi dilaksanakan dengan penuh kesabaran. Peribadi Siti Mariam ibu kepada Nabi Isa a.s menjadi impian ibuku dapa puterinya.

Kirnya kematian anak-anaknya lebih dahulu menemui Allah, ibuku harap anak-anaknya dapat menebus dirinya dari terhumban ke dalam neraka.

No comments:

Post a Comment